Wednesday 18 May 2011

Toleransi politik yang sudah luntur

Toleransi politik yang sudah luntur

Kerana terlalu banyak politiking kita lupa kepada asas politik yang sebenarnya. Kesungguhan dalam politik sudah tiada bagi kita orang Melayu. kita melebihkan tumpuan kepada politiking; siapa yang menang dan siapa yang kalah, siapa yang berkuasa dan siapa yang tidak berkuasa. Politik yang asasi, iaitu politik yang membawa penyatuan secara jujur sudah tiada. Politik dan kuasa adalah empunya orang yang berkuasa.


 

Apabila kita menjadi ahli sesebuah parti matlamatnya ialah untuk menyatukan pemikiran dia antara ahli-ahli dan jika ada perbezaan kita 'co-exist' dalam parameter toleransi yang luas. Diawal zaman kemerdekaan negara dahulu pemimpin-pemimpin kita dari berbilang kaum telah meletakan asas kerjasama di antara parti yang di asaskan kepada kaum-kaum di negara ini. Orang Melayu dengan UMNOnya, orang Cina dengan MCAnya dan India dengan MICnya.


 

Orang Melayu, Cina dan India bekerjasama di antara satu dengan lain melalui kekuatan sokongan parti masing-masing dan telah berjaya membawa negara kearah kemajuan yang pesat dan imej Malaysia yang mundur telah menjadi sejarah. Perbezaan pendapat bukannya tidak wujud tetapi oleh kerana ketelusan di antara pemimpin-pemimpin puak dan kaum maka perbezaan itu mampu dikawal dalam semangat toleransi yang tinggi.


 

Dalam pada itu, seperti juga negara-negara demokrasi yang lain kita ada beberapa buah parti pembangkang yang dibenarkan wujud dan membenarkan parti-parti itu bergiat mengikut undang-undang yang sedia ada. Semua parti itu adalah parti yang halal di sisi undang-undang tubuh dan ditadbir oleh pendaftar pertubuhan. Hanya Parti komunis Malaya (PKM) sahaja yang telah diharamkan kerana parti itu memilih untuk mengangkat senjata bagi mendapatkan kuasa pemerintahan negara.


 

Tidak menjadi kesalahan jika sesiapa menyokong parti-parti ini, kerana parti ini adalah halal di sisi undang-undang negara. Di dalam sebuah negara demokrasi parti-parti pembangkang ini merupakan parti-parti alternatif yang mempunyai hak untuk memerintah jika diberikan mandat oleh rakyat yang memilih. Itu adalah asas demokrasi yang tulin.


 

Di Amerika Syarikat parti-parti Demokrat dan Replublican bergilir-gilir mendapat mandat dari rakyat untuk memerintah. Begitu juga di Britain; Parti Buruh dan Conservative bergilir-gilir memerintah negara itu mengikut kehendak rakyat. Sekarang ini pula Britain ditadbir oleh kerajaan capuran Coservative dan parti Liberal Demokkrat dan itu juga kehendak rakyat dan bukannya kehendak parti-parti itu.


 

Di negara demokrasi seperti di Britain parti yang memerintah menghormati kehendak dan selera rakyatnya. Tidak terdapat tekanan kepada rakyat di kawasan yang diwakili oleh parti pembangkang. Tidak ada pula mana-mana parti yang memerintah mengingatkan rakyat supaya berterima kasih kepada kerajaan yang telah membekalkan air bersih, membekalkan api letrik, memberikan subsidi gigi palsu dan membina jalanraya kecil ataupun lebuhraya.


 

Di dalm pilihanraya di Germany tidak ada kedengaran kerajaan yang memerintah meminta rakyatnya mengenang jasa parti pemerintah kerana memberikan pelajaran percuma kepada rakyat sehingga keperingkat universiti dengan buku teks percuma. Begitu juga di kesemua kesebelasan negara-negara Scandinavia.


 

Tidak pernah kedengaran pemimpin Parti Buruh semasa memerintah Britain mengingatkan rakyat dalam kempennya supaya mengingati jasa parti itu kerana telah membekalkan boat-boat nelayan dan sebagainya. Kalau kita memandu di Lebuhraya M25 di kotaraya London tidak ada pula papan tanda yang mengingati rakyat yang projek perumahan yang ada di tepian lebuhyara itu sebagai 'satu lagi projek kerajaan campuran Conservative dan Lib Demokrat.'


 

Pemimpin-pemimpin negara-negara seperti ini menumpukan sepenuh masa untuk perancangan membangunkan negara. Tidak ada Ahli Parlimennya turun padang untuk melepaskan anak itek atau anak ayam atau mengadakan majlis penyerahan lembu pawah di depan kamera TV3 dan TV1 dan sebagainya kononya sebagai kaedah mendekati rakyat.


 

Di negara itu pemimpin-pemimpinnya secara fisikal tidak mendekati rakyat. Tetapi yang mendekati rakyat ialah dasar-dasar dan perlaksanaan dasar yang sempurna yang tidak ada ketirisan dalam membelanjakan wang dan harta rakyat. Pemimpin-pemimpin mereka tidak ada progran turun padang kerana yang turun padang ialah dasar serta perancangan pembangunan yang baik untuk mereka yang di gubal oleh pemimpin-pemimpin mereka yang berkerja keras sebagai ahli Legislatif. Dasar-dasar yang baik amat dirasai rakyat itu mendekati mereka. Parti Conservative atau Parti Buruh tidak mempunyai ahli yang berjuta-juta orang orang seperti parti kita di sini.


 

Yang rakyat hendak tengok ialah dasar-dasar yang baik yang dihormati orang ramai yang boleh meyakinkan mereka sebagai dasar yang mesra rakyat, bukannya pemimpin yang mesra rakyat. Tidak guna mempunyai pemimpin yang mesra rakyat tetapi dasar yang digubal tidak memberikan impak secara terus kepada orang ramai. Zaman berkempen dengan hanya menepuk belakang pengundi sudah lama menjadi sejarah. zaman bercakap dengan manis mulut sudah tidak laku lagi. Slogan yang sedap di dengar tidak membawa apa-apa lagi.


 

Pemimpin yang dipilih oleh rakyat ialah pemimpin yang dirasakan mempunyai kemampuan untuk berfikir dan melunaskan tanggungjawab untuk menggubal dasar yang baik bagi negara…. tidak kira dari parti kerajaan atau pembangkang kerana parti kerajaan membawa bersama pemimpin pembangkang untuk membina dasar yang baik untuk negara tadi.


 

Apabila ada pihak di sini memuji sistem di negara-negara maju ini pemimpin-pemimpin dan penyokong-penyokong yang mengidap penyakit 'inferiority complex' akan menyelarnya dengan mengatakan yang kita mempunyai demokrasi adunan sendiri dan tidak perlu ikut demokrasi orang lain.


 

Kita wajar memulakan langkah untuk memperkayakan demokrasi di negara kita ini. Alangkah eloknya jika semua pihak diberikan peluang untuk menhubungi rakyat melalui saluran media perdana seperti saluran TV nasional supaya masing-masing parti boleh mendekati rakyat dengan mudah. Pembangkang yang dituduh bertalu-talu kononnya membuat fitnah tidak akan dapat berbohong seperti yang cuba dimomokan kerana mereka bercakap terus kepada rakyat melalui TV dan saluran media yang lain. Lagi pun stesyen TV itu dibangunkan dengan wang rakyat yang terdiri dari cukai-cukai yang dikutip dari semua rakyat termasuk ahli-ahli UMNO, DAP, PAS, PKR dan parti-parti yang lain.


 

Jika peluang ini terbuka kepada semua pihak maka barulah rakyat dapat menilai parti mana yang baik pada pandangan masing-masing pengundi dan memilihnya di dalam peti undi semasa pilihanraya yang di adakan. Salah benar tentang apa yang dikatakan oleh mana-mana pihak biar orang ramai yang menilainya. Ianya penting kerana negara ini adalah kepunyaan rakyat bukannya kepunyaan Perdana Menteri dan pemimpin kerajaan sahaja. Di negara kita jiwa pemimpin-pemimpin kita terlalu kecil dan fakir yang menyebabkan mereka tidak berani memberikan ruang untuk parti-parti lain untuk berhubung dengan rakyat melalui saluran perdana tadi.


 

Banyak negara yang dahulu menekan pihak yang membangkang sudah mula terbuka demokrasinya. Contohnya Indonesia telah melakukan transformasi yang besar di dalam sistem pilihanrayanya. Pemimpin-pemimpin pembangkang sekarang boleh menyampaikan pesanan kepada rakyat melalui media perdana elektronik dan cetak, malahan Indonesia sekarang ini merupakan sebuah demokrasi yang terbesar di Asia selain dari India.


 

Di Singapura baru-baru ini rakyat bebas bercakap melalui media perdana dan akhirnya rakyat membuat pilihan dengan mengekalkan kerajaan yang sedia ada dengan undi popular yang jauh lebih rendah dari dahulu. PAP merasakan yang popularitinya telah menurun maka sebelum rakyat terus menyiahkan sokongan kepada parti itu maka Lee Kuan Yew telah menolak tawaran untuk berada di dalam kabinet baru Singapura. Sebabnya isu beliau merupakan isu besar dalam pilihanraya itu walaupun beliau sendiri memenangi kerusi kawasannya tanpa bertanding.


 

Beranikah mana-mana pemimpin yang jelas tidak di senangi oleh rakyat menarik diri walaupun mereka tahu keadaan itu adalah 'real' dan nyata? Jawabnya; tidak berani, kerana kononnya kita mempunyai demokrasi acuan sendiri. Pemimpin kita rela partinya jatuh bersama dengan mereka. Untuk berhenti dan berkorban untuk menyelamatkan negara tidak sekali. Kalau parti kalah rakyat akan dipersalahkan.


 

Dulu ada pemimpin besar kita kata, "menang satu undi pun saya tetap menang. Kalau kalah sekali pun saya boleh meminta sokongan dari Parlimen". Itulah dia demokrasi acuan kita sekarang ini.

14 comments:

  1. Ha ha ha...Dato"

    We are 3rd World citizen...and 3rd world Warlord...can you compare it with Holland, UK, Sweden and Denmark (they also have King or Qeen) ..lol..

    ReplyDelete
  2. I say aye to all what you say, dear Sak. Betul bebenor.
    So long my dear friends. Leaving now for a work cum leisure trip to visit siblings, former work-mates and school mates. Be there for over a month.
    Due to my tight schedule, it's not possible to communicate with you guys. Then there's the 13-hour time difference. Maybe make one or two postings if time permits.
    You sure gonna missed me since there's no one else to kick around.
    I leave you in good hands of our two esteemed bloggers.
    I will be back to provoke you. See ya when I see ya.
    All the best. Cheerio.
    P.S Hope Najib won't call for elections soon. BN will miss the votes of 8 of us in the travel group.

    ReplyDelete
  3. AsSalam Datuk,

    Kalau la semua pemimpin(BN/PR) mempunyai inspirasi seperti kandungan tirisan Datuk ini, insyallah negara kita lebih maju dari negara-negara jiran kita yang lain..

    Tapi malangnya i would say, NOT IN THE NEAR FUTURE and i don't think IA akan berlaku.

    Bagi pemimpin-pemimpin sekarang ini, mereka lebih suka mengambil kesempatan dengan "menjalarkan" pemikiran rakyat dengan benda-benda "mistik dan sensasi".. macam salah satu posting datuk di blog sebelah tu tentang Melayu dan Cerita Hantu dan cerita macam-macam ada...

    Kesian rakyat Negaraku hampir 50tahun lebih masih dimomok-momokkan dengan benda yang "tidak benar" dan "dijirus minyak ke dlm api" tentang bangsa serta agama..

    Tapi yang peliknya tu, lebih dari separuh rakyat(MELAYU) percaya pula.. hehehehe

    Harapan kami agar Datuk serta rakan-rakan datuk sekalian dapat melakukan sesuatu demi Negaraku ini untuk kebaikan rakyat jelata sekalian..

    Boleh ker??

    ReplyDelete
  4. masalahnya dato' seorang saja dalam UMNO yang ada mata hati spt ini. hi hi

    ReplyDelete
  5. Dato ... and Aspan, why are the two of you still in UMNO. That's what baffles me.

    ReplyDelete
  6. ssalamualaikum asrif


    Tetapi pak aspan, kena hati hati juga, pasal britain atau sistem 2 parti di US, walaupun parti-parti politik bergilir-gilir memerintah negara tersebut, tetapi sebenarnya atas perancangan atau muslihat segelintir oligarki yang berkuasa..jadi parti yang strategik menurut kuasa oligarki itu untuk meneruskan agenda mereka, maka parti itu akan berpeluang menang dipilihanraya melalui dana dana dan instrumen2 tertentu..seperti di US ada golongan yang berkepentingan terutamanya dalam Federal Reserve, jadi mereka ada orang orang yg dipasang mereka dalam parti republikan dan demokrat, jadi rakyat terkeliru dengan agenda golongan globalist ini melalui sistem dua party..demokrasi itu adalah topeng..Kalau di Britain ada semacam majlis privy yang diketuai oleh PM dan orang orang penting negara terdiri dalam parti memerintah tersendiri dan individu lain termasuk dari parti pembangkang... walaupun nampak di parlimen mereka menentang berbahas dan berdebat antara satu sama lain, tetapi sesetengah agenda yang serong yang telah ditetapkan mesti dijalankan jugak...ini kerana majlis privy ini sebenarnya dah bermesyuarat dan melaporkan segala hal negara yang penting pada King/Queen of England..Contohnya serangan Iraq, ramai orang dah agak dah pasal WMD itu adalah alasan palsu Tony Blair untuk menyerang Iraq, tetapi sebenarnya mereka dah bermesyuarat dan bersetuju lama dah untuk serang Iraq dan tentu sekali hal itu diperkenankan oleh King/Queen, cuma dalam parlimen mereka hanya bahaskan isu isu tersebut seolah olah ada demokrasi.. seolah olah nampak ada orang dalam pembangkang atau pemerintah sendiri yang tidak setuju (padahal perkara tersebut telah ditetapkan melalui mesyuarat rahsia). Ingat Thailand...mereka ada jugak privy council yg diketuai oleh Prem Tinsulanonda melalui perkenan Raja mereka... walaupun Thaksin sah PM Thailand melalui demokrasi, tetapi golongan golongan dalam majlis privy inilah yang bertindak untuk menyelamatkan negara mereka setelah mereka tahu yang Thaksin ini mempunyai anasir anasir asing yang menunggangi pemerintahan Thaksin itu..Jadi majlis privy ini yg merancang coup de etat terhadap Thaksin melalui perkenan ?. Jadi kita kena faham permainan ini semua

    ReplyDelete
  7. Apa malangnya negara kita...

    Dalam parti politik ada sistem patronage; semuanya di licinkan dengan matawang. Pedulikan etika; pedulikan halal haram; yang utama adalah kuasa yang membuka peluang untuk habuan yang menggunung.

    Dengan rakyat pula, diterapkan budaya: "I help you, you help me". Rakyat diajar jadi peminta sedekah, mengharapkan huluran dari peruntukan MP atau ADUN. Lebih baik lagi jika ada pilihanraya, rakyat boleh dapat 'instant pocket money'.

    Semuanya berkisar pada wang ringgit yang boleh di dapat sekarang. Apalah nak diperdulikan sangat dasar-dasar mesra rakyat yang mungkin mengambil masa untuk membuahkan hasil.

    Berita yang sudah dibersihkan (sanitized), berita palsu dan berita fitnah jadi hidangan media massa.

    Bagaimana rakyat dan parti politik nak jadi matang bila pemimpin sendiri sanggup memperbodohkan rakyat?

    Malangnya negara kita...

    Jamal

    ReplyDelete
  8. Arif terbuka kepada semua komentar.

    Aspan old school nak control komentar. Dia pun one sided yang hanya lihat kesalahan UMNO saja tapi tutup mata pada kesalahan pembangkang dan dirinya sendiri.

    Good luck la

    Kalau blog ini hanya gabungan dari artikel sama dari blog2 anda, buat apa buat satu blog lain?

    ReplyDelete
  9. Salam Saudara Aspan,

    Di Negara kita........Ramai Pemimpin Pemimpin GILA NAMA.....sentiasa mencari nama dan buat nama..isteri isteri mereka pun serupa...Agama di gadai mereka kerana mahu jadi TERNAMA..

    ReplyDelete
  10. dato sak,

    u may wanna verify this. so far as i can recall, there existed one similarity between britain n malaysia. both have a political party called the 'National Front'. though the UK NF now has been survived by BNP, the present (repeat, present) Malaysian NF has one similar ideology - race-based supremacy. in a way the British NF had among their agenda 'menyusun semula masyarakat'.

    as u n aspan are still umno members, why not issue an invitation to nick griffin (old nick?) to speak so members may reflect upon themselves how much of the similarity these two namesakes have albeit in different lands. aye.. umno will be assured of all the publicity they want. it will hit the headlines of the mirror, sun and telegraph in no time!

    scrooge
    (tongue-in-cheek of course)

    ReplyDelete
  11. So Sakmongkol and Quiet Despair's hero, Tun Mahathir, is hospitalised for chest infection.
    Not visiting him or sending flowers?
    Quiet Despair would cancel his flight if he knew it. Kahkahkah

    ReplyDelete
  12. bubar aje umno tok ...susah sangat....lebih 52 thn dah..semua tak kena aje...sebagai melayu I nampak pas multi racial...pkr multi racial...DAP multu racial.....MCA ? MIC ?...biar lee...dah kita semua kata melayu aje tak multiracial....tak berkualiti....Cina hentam melayu...india hentam melayu....melayu hentam melayu.....org melayu kalau nak sokong melayu...malu....sbb melayu tak cukup competence,intelligent,rajin,tak bersatu..tak bematlamat ...bila ade Perkasa...racist la sangat.....!!! so what....saya bila baca blog(s0....oooooo.....any other choice(s)...

    ReplyDelete
  13. Anonymous 18 May 2011 03:46,

    'Dato ... and Aspan, why are the two of you still in UMNO. That's what baffles me.'


    Where else can they go?

    ReplyDelete
  14. Sdr A2,

    Jika kita tidak boleh yakinkan anak cucu sendiri
    tentang apa yang kita inginkan untuk negara,
    maka usah mimpilah untuk mengubah rakyat jelata.

    Nampak sdr A2 juga seperti dari kelompok orang lama yang masih mendaulatkan sistem barat.

    wassalam
    yy

    ReplyDelete